RAZMIŠLJA:MIHA KOSMAČ
Mi, podpisani, smo grafični oblikovalci, art direktorji in vizualni komunikatorji, ki smo zrasli v svetu, v katerem so nam tehnike in orodja oglaševanja, znova on znova predstavljene kot najbolj dobičkonosna, učinkovita in zažejena oblika uporabe našega talenta. Veliko učieljev in mentorjev oblikovanja širi to prepričanje, trg ga nagrajuje in kup knjig in publikacij ga podpira.
Vzpodbujeni v to smer, oblikovalci nato uporabijo svoja znanja in domišljijo za prodajo pasjih piškotov, detergentov... Komercialno delo je vedno plačalo račune, vendar je mnogo grafičnih oblikovalcev dopustilo, da je sedaj to postalo, večina dela, ki ga opravljajo oblikovalci. Takšno tudi oblikovanje dojema svet. Čas in energija profesije sta zapravljena za proizvajanje potrebe po stvareh, ki so nepotrebne in nepomembne.
Večina nas postaja vse bolj nezadovoljna s takim pogledom na oblikovanje, oblikovalci ki svoj trud namenijo prvotno oglasevanju, pripomorejo k nastajanju okolja, tako nasičenega z komercialnimi sporočili, da te narekujejo, kako ljudje govorijo, razmišljajo, čutijo, se odzivajo in komunicirajo.
So naloge bolj vredne naših znanj reševanja problemov. Še ne-izvedene okoljske, družbene in kulutrne krize zahtevajo našo pozornost.
Predlagamo, da se zamenjajo prioritete v prid bolj uprabnim, trajnim in demokratičnim načinom komunikacije. Spekter debate se manjša, moral bi se širiti. Potrošništvo je vodilno brez tekmecev, treba ga je izzvati z drugačnim izražanjem s pomočjo oblikovanja in vizualnega jezika.
Leta 1964 je 22 vizualnih komunikatorjev podpisalo originalni manifesto. Z eksplozivno rastjo globalne komercialne kulture, je to spročilo postalo le še bolj potrebno. Danes manifesto prenavljamo, v upanju, da ne mine nobeno desetletje več, brez da bi si to misel vzeli k srcu.
Introduction: Design is about democracy (Rick Poynor)
Razlika med oblikovanjem kot sredstvo komuniciranja in oblikovanjem kot sredstvo prepričevanja(v nakup). Ne kupimo vsebine kupimo podobo, marketinški guruji se tega vse preveč zavedajo. Oblikovanje je tisto ki proda izdelek in ne vsebina.
Moje mnenje:
Jaz ze z mislijo manifesta povsem strinjam, danes živimo v okolju vizulano tako onesnaženem, da nam oglaševanje res že narekuje naš življenski slog, kako naj živimo, kako naj se obnašamo, kaj je “kul”... Ob vsem tem postajamo otopeli in nezavedni za resnične probleme okoli nas kot so okoljske, kulturne in družbene krize. Oblikovalci bi se resnično morali vržti v manj komercialne vode in kot pise v Poynorjevem uvodu, ukvarjati s tem kaj oglas sporoča in ne če oglas izgleda “kul”. Izpostavljena je tudi problematika, ko je rečeno, da je komerciala že od vedno plačevala račune, vendar res ne smemo dopustiti, da to postane edini cilj, edino gonilo oblikovanja. Omenjeno je tudi, da je veliko se ne dobro rešenih problemov tudi npr. označevalni sistemi v mestih(table za ulice in zgradbe...), brošure namenjene izobraževanju... Tako , da obstajajo tudi problemi, ki jih je treba rešiti in niso komercialne narave, niso pa čisto zgolj namenjeni opozarjanju. Gradi se lahko tudi na boljsi vizualni podobi neprofitnih in dobrodelnih organizacij... Škoda je le, da je bil manifesto ponovno izdan leta 2000 v upanju, da ne mine več desetletje, brez ,da bi se zadeve izboljšale. Problemov se sicer zavedamo, vendar pa se mi zdi, da še ni bilo narejenih večjih premikov v pravi smeri.
Monday, November 24, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
9 comments:
Ja, res težko rečemo, da se bo v naslednjih dveh letih vse obrnilo na glavo in bo oblikovanje pridobilo nazaj svoj prvotni smoter.
Lahko pa delamo projekte, ki so družbi bolj potrebni, kot potrošnja, se aktivno udejstvujemo v culture jammingu, in spreminjanju učnega sistema.
Kaj ni ravno ideologija tista, ki nam vbija v glavo, da moramo biti tekmovalni in "konkurenčni" že od trenutka, ko smo shodili prej, kot sosedov Tonček?
Če si nismo izbrali ravno učiteljevanja v otroških vrtcih, pa dajmo vsaj na akademski, kvazi strokovni ravni, prekiniti način dela, ki vodi v zgrešeno ideologijo marketinga in potrošništva.
Nikoli ni prepozno. Nikoli ne nehamo razvijati in s tem spreminjati svojih nazorov. Če se nismo prav naučili že v vrtcu, pa se dajmo vsaj na faxu.
Vi veste, če sploh obstaja kakšno društvo ali skupina ljudi, ki se s to problematiko ("uravnovešenja oblikovanja") ukvarja v Sloveniji? Posameznik lahko le malo napravi v tej situaciji.
Jaz mislim, da lahko tudi posamezniki pripomoremo. Vsaj poskrbimo, da krozi infomacija o alternativi obstojecemu.
Nov manifest? Morali bi dodati se precej: predvsem o druzbeni odgovornosti o kateri govorimo/pisemo, o moci procesa: da se zavemo pomembnosti odnosov (med sodelavci, odgovornimi in odnosa do narocnika in narocnika do oblikovalcev, oblikovalcev do izvajalcev,..), vsebine produkta, distribucije. Da vemo, da se vse ne zacne in zakljuci pri »lepi skatlici«, ampak je treba gledati na celoten proces. Se strinjam s Timonom o spremembi ucnega nacrta. Da se zavemo, da to NI naravno.
Pa se nekaj se sprasujem: zakaj, ce nagovarja stroka ne uporabi tudi akademskega jezika? (o tem smo pisali – teory is a good idea)
Stara Ljubljana, Zlata ladjica – ste videli ogromen reklamni pano cez ½ poskodovane stavbe s Pasteto Argeto? Stavba se kar najprej gnije in pasteta upajmo, da ne bo vedno vecja in da, Zlata ladjica ne bo preimenovana v Pri Veliki Pašteti. (Ce mi uspe pripeti, sledi fotka.)
Brez dvoma nekaj novega trka na vrata. Se strinjam, da bi bilo potrebno korenito spremeniti način razmišljanja večine in če se le da izkoreniniti potrošništvo. Svet bi postal lepši. Nas bo recesija rešila zablod, ki jih proizvajamo? Nekaj kar sem zasledil na to temo:
Recessionary design: A boom time for creative energy
http://www.iht.com/articles/2008/11/17/arts/design17.php?page=1
Torej praktično vprašanje: koliko si lahko privoščim družbeno koristnega ali pro bono oglaševanja in koliko časa bom porabil za tisto, katero plačuje položnice? Če z tehtnimi argumenti odgovorimo na to, po moje je že nekaj.
Pred kratkim sva s sošolcem bila na predavanju znanega nemškega oblikovalca Fonz Hickmann-a, ki je na vprašanje poslušalke: "kako ste dosegli da ste začeli dobivat same fanj projekte?" odgovoril, da so morali sprva 5 let životariti. In sčasoma je postala velika večina negovih naročnikov "sanjska", ampak se dobi tudi tak, ki ga najame samo zaradi imena in tako Fonz skupaj z drugimi dobrimi oblikovaci izboljšuje nivo oblikovanja, tudi na bolj tržnih področjih. Če bomo stali za svojimi načeli in se udejstvovali na čimvečih področjih, ne samo da bomo sami sebi pridobili več možnosti za kariero, mogoče bomo izpodrinili, dam primer, "amaterske računalničarje", ki nam trenutno zavajajo naročnike in denar.
Post a Comment