RAZMIŠLJA: JANEZ PLEŠNAR
Sentenced to buy
Tekst se začne z vprašanjem avtorjeve osemletne hčerke :” kaj to pomeni ?” ob Benettonovem billboardu, ki prikazuje afroameričana obsojenega na smrt. Ko ji avtor poskuša odgovoriti, se sam zave kakšno veliko moč ima ulično oglaševanje. Zave se tudi absurdne ideje, da taka trgovina z obleklami, kot je Benetton lahko nosi takšno sporočilo.
Dotično reklamno kampanijo so pripravljali dve leti, proizvedla pa je grozljiv in impresiven dokument o smrtni kazni. Novinar Ken Shulman je intervjual 25 ljudi, moških in žensk obsojenih na smrt. Nastali so osebni portreti izmučenih ljudi, razžrtih z vestjo in strahom, ki so sprejeli neizbežno.
In kaj ima vse to opraviti z oblačili?
Takrat, ko si ne bomo več mogli postaviti tega vprašanja bomo v težavah, saj bo meja med oglaševanjem in novicami zabriasna.
Olivero Toscani, ki je sam fotografiral zapornike, ovrže take namige in razloži, da tak dokument v novem neprimernem kontekstu z nalepljenim Benettonovim logotipom pritegne pozornost gledalca in ga prisili, da o teh temah razmišlja. Pravi še, da je večina uredništev pod vplivom oglaševanja, od katerega služi. Meja med oglaševanjem in novicami je zabrisana, zabrišimo jo še bolj.
Benettonove kampanije so del trenda, po katerem oglaševalci poskušajo zavzeti kulturni prostor v promocijske namene. Vidijo se v poslu proizvajanja kulture. Neodvisni komentar bi tako nastradal na račun komercialnih interesov. Nastala bi nepopravljiva škoda, če bi se korporacije rutinsko mešale v resne javne debate.
Shopping on planet irony
Devedeseta so bila desetletje ironije. Ironija je postala orodje, ki se ga je dalo uporabiti povsod. Postala je rutina, vsakodnevni odnos, stanje biti, družbeni default. Vseobsegajoča oblika psihološke obrambe. Če si jo uporabil, so sporne družbene teme izpadle lahotno. Razširila se je na vse plasti realnosti: revije, filme, tv, osebne odnose, modo, oglaševanje in oblikovanje. Kdor je ni imel, je bil kratkomalo čudak.
Eno vodilnih podjetij, ki je uporabljalo ironijo, je bil italjanski Diesel. Dieselovi prvi oglasi, narejeni skupaj z švedsko agencijo Paradiset, so ponujali direktno, ironično satiro na trditev oglaševanja, da skozi potrošnjo ponuja boljše življenje. Pri kampaniji „for successful living“ je bila njihova pozicija še ostrejša. Nek oglas, na katerem je bila gromozanska cigareta, je svetoval kako pokaditi 145 cigaret na dan. Spet drugi je učil otroke, kako se uporablja orožje. „Teaching kids to kill helps them deal directly with reality.“
V naslednjih letih je Diesel postregel še s parado nevarnih častilcev sonca, sadističnimi zobozdravniki, prašiči kanibali, nunami v jeansu in Kristusovem drugem prihodu v obliki malega zelenega možiclja v letelčem krožniku. Diesel je imel prav toliko ironije, kot so jo imeli njegovi kupci, za katere je bila vsaka tema: politika, religija, družina, ljubezen, okolje, zgodovina primerna za odtrgano postmoderno zabavo.
1998 je lansiral serijo oglasov fotografiranih v severni koreji: v revni ulici moški pokriva sebe in otroka z kartonasto škatlo, nad njim na zidu pa je plakat izmišljene potovalne agencije Lucky Tours z pripisom Escape Now.
Jasno, da gre pri tem oglasu za nek družbeni komentar, mogoče o globalizaciji, ampak problem pri takem oglaševanju, kot ga delata Diesel in Benetton je vedno isti: oglaševanje je najmanj primeren medij za javno debato o takih temah. Kaj točno želi Diesel sporočiti?
Nek kritik je napisal, da ta nova oblika šoka operira na globji plasti, kot jo sam oglaševalec dojema. Tako oglaševanje pretvarja naša čustva o trpljenju, pravici, pohlepu in ekscesu v komoditeto. Tako se ta čustva izgubijo. Ironija, če ji lahko tako rečemo, je krožna, samopremagujoča. Vse spremeni v farso in zamegli teme, ki potrebujejo najčistejšo obliko misli. Dieselov proces oblikovanja je prav tako postmoderen, kot je oglaševanje. Podobe, oblike, vzorci, ki so imeli nekoč in nekje nek lokalni pomen, so zmešani v nove kombinacije. Že od začetka so pri Dieselu želeli, da je Diesel podjetje, ki deluje na globalni ravni ( zato ima to italjansko podjetje ime v angleščini). „globalizacija, tudi če obžalovanja vredna, je prihodnost“. Njihovi oglasi so do globalizacije posmehljivi in šaljivi, obenem pa so sami njen del. Njihov odgovor na to protislovje je, da vsak prevrednoti temo na najbolj osebni ravni in jim na besedo zaupa. In vrednote na katerih stojijo so, kot pravijo, popolnoma tradicionalne. Na podjetje gledajo kot na obliko javne službe.
Ironiji so sedaj, kot kaže, dnevi šteti, saj ironija ne osvetljuje problemov, ampak jih zamegli. Čas bi že bil za spremembo tona v Dieselovem oglaševanju. Diesel pravi da ne.
Moje mnenje:
Mislim, da je moč takih oglasov Diesla in Benettona precenjena.
Uporaba družbeno spornih tem, neprimernih za oglaševanje, v reklamnih kampanijah z namenom šokiranja ne prisili gledalce v prav nikakršno globoko razmišljanje o teh temah. Šokira jih ali užali.
Ti oglasi so kvečjemu satira na resnejšo temo, debata o sami taki tematiki pa bi morala potekati drugje.
Posameznik, ki je o določeni temi dovolj informiran, bo na oglas gledal kot le na to, kar je- oglas, ki prodaja jeans, na sporočilo oglasa le na to, kar je -šala in na beden poskus Diesla, da bi dvignil prah in prodal na ta račun več hlač.
Res je da Diesel brez vesti izkorišča vsako družbeno sporno tematiko. Če pa ima tako moč, kot se mu pripisuje v tekstu, da s svojim komentarjem lahko zamegli pomembnejša družbena vprašanja in jih celo razvrednoti, ter zmede ljudi ali jih naredi apatične, je problem spet nekje drugje – v ljudeh. In mislim tudi, da prav tako nima take moči, da nas z pomočjo ironije uči distance do takšnih tem, saj distanciramo se že sami in njegov trenutek nastopi ravno takrat ko se s to temo srečamo v obliki Dieselovega ali Benettonovega oglasa. Večji problem vidim v Benettonovi kampaniji, ker mu primankuje ironija. Ker se lahko gre psevdo novinarstvo, ki res ni daleč od „komercialnega“ novinarstva, a je še ena grožnja neodvisnemu novinarstvu.
Janez Plešnar
Monday, November 10, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
7 comments:
Ko sem prebrala sem se spomnila na debato, ki smo jo imeli pred nekaj tedni o Mercatorjevem Lumpiju, ki pomaga otrokom cez cesto. Pomagati oz. ozaveščati morajo za to pristojne institucije, ne pa trgovina, podjetje, ki ga dojamejo/mo kot avtoriteto, vodijo nas kapitalski monopoli, kar je kot smo predebatirali velika težava. Družbeni problemi oz. družbeno komuniciranje naj ne bi bilo tržno. Če gre pri Lumpiju za problem manipulacije trgovca, pa se pri Benettonu in Dieslu pojavi še vprašanje moralnosti. V tem času se mi zdi, da je zelo težko najti način, da ljudi zbudiš, da jih pripraviš do odgovornosti, akcije. Ironija je nekaj negativnega, kriticnost brez akcije, je pasivnost. V teh dveh primerih so družbena odgovornost zlorabili za namen tržnega spektakla, verjetno so želeli ljudi presenetiti, šokirati,... vendar vemo s kakšnim namenom.
Seveda... ve se s kakšnim namenom so uporabili šokantne oz. ironizirane prizore. Zasičenost nas sili v nesmiselna dejanja, ki imajo dostikrat destruktiven rezultat (pa vendar izstopajo, kar je njihov glavni namen). Problem je v tem, da nimamo pravnega organa (vsaj jaz nevem, da bi obstajal), ki bi te stvari pregledoval, ocenjeval z akademsko podlago in jim "popolnoma neodvisno" omogočal objavo. Predvsem pa vidim in kritično gledam na televizisko, obcestno, časopisno, radijsko itn. oglaševanje, ker sem bolj in bolj skeptičen, da je le to lahko družbeno koristno. Lahko seveda je, vendar jo vidim kot pretvezo, ki ne doseže pravega, močnega učinka. Dejstvo je, da ima oglaševanje en in edini namen "prodati izdelek ali storitev čim večim potrošnikom". Izboljšanje pa vidim v tem, da bi državne inštitucije, ki so družbeno odgovorne in imajo družbeno usmerjeno delovanje, v večji meri izkoriščale podajanje informacij na način oglaševanja, saj bi tako zajeli večje število ljudi in pritegnili množice, da se ukvarjajo z družbeno tematiko. To se v majhni meri že dogaja, vendar verjamem, da nekatere institucije enostavno nimajo denarja.
Tukaj je izpisek iz SSKJ-a o pomenu besede "ironija":
1. izražanje negativnega, odklonilnega odnosa
do česa, navadno z vsebinsko pozitivnimi
besedami; posmehovanje, posmeh: njegovo
orožje je ironija; komaj opazna ironija; sredstva
ironije / njen pogled je izražal ironijo; v njegovih
besedah je začutila jedko ironijo; govoriti, reči kaj
z ironijo; sestavek je poln ironije / ekspr. kar sem
rekel, mislim brez ironije zares, iskreno
2. ekspr., navadno v povedno-prislovni rabi izraža, da
je kaj v nasprotju s položajem ali stanjem, v
katerem se pojavlja: da mu je ravno njegov
največji sovražnik rešil življenje, je prava ironija /
ironija je v tem, da tako ravnodušno govori o
bolezni, ki jo ima sam / z oslabljenim pomenom
ironija naključja, usode
* lit. romantična ironija besedna figura, s katero avtor
v zgodbi nagovori bralca, izrazi svoje mnenje.
Sedaj se vprašam, kaj je ironičnega na plakatu, kjer vidimo obsojenca ali krvave obleke od padlih vojakov, ali reveže brez strehe nad glavo, na plakatu, ki nosi logotip neke tekstilije?
Lepo je rekel Plešnar:"Uporaba družbeno spornih tem, neprimernih za oglaševanje, v reklamnih kampanijah z namenom šokiranja ne prisili gledalce v prav nikakršno globoko razmišljanje o teh temah. Šokira jih ali užali." Jaz bi dodal, da šokira ali užali normalne, vestne in občutljive ljudi, do takih resnih tem. Toda kaj pa z tistimi, kateri to jemljejo kot pač še ena od bomb, ki poči v Iraku...? Hudo prisotna je ta apatija, za katero nosijo odgovornost mediji v načinu sporočanja in posredovanja novic. Rejting si dvigujejo te trgovske znamke, na račun naše malodušnosti in nesreče drugih.
Tanja je omenila Mercator - Lumpi, podobna stvar se zdaj trenutno odvija z "Kako si sosed?" "Skupaj lahko narediva nekaj za okolje!"
Poglejte si jumbote in majhne zloženke, ki so ponavadi pri blagajnah. Pa smo tam.
Ne moram pozabiti stavka nekega našega profesorja iz srednje šole: Šokiraj, da se te bodo zapomnili. :) Tega ne bi niti kometirala...
Milan je dobro uporabil izraz apatija, jaz pa bi dodala njegovemu stavku še ugotovitev, da zaradi medijske apatičnosti smo tudi naslovljenci - potrošniki postali apatični in razvili nekakšen shit-filter za te zadeve. Seveda jih opazimo, ampak to v nas skoraj da nič več ne premakne... Definitivno pa, kot smo že povedali pri predmetu, se ne bi smelo mešati med seboj družbenega in tržnega komuniciranja, zato se ne strinjam s tem, kar je rekel Vasja, da bi družbeno odgovorne organizacije morale oglaševati tržno, saj bi dosegle "nepravo večjo množičo". (Upam da nisem tega narobe razumela, ker z izrazom oglaševanje nisi bil prav specifičen: a si mislu na tržno ali na družbeno odgovorno? Prosim popravite me, če ti izrazi ne držijo...)
Strinjam se z Jankom in Milanom glede tega, da kvazi družbeni prodajni pristopi ne sprožijo v nas sočustvovanja, ker smo, kot je rekla Kaja, razvili nekakšen ščit pred takimi nategovanji.
Problem se mi zdi večji, ko v poplavi informacij in hitrih reakcij nanje včasih ne opazimo razlik med družbenimi sporočili (s pravim namenom) in tistimi, ki so pod taktirko korporacij.
Vasja je pomojem mislil tista polnovredna opozorilna sporočila, kot so "smrti na cestah".
Sprašujem se, kaj institucijam pomaga pogostejše družbeno informiranje, če so meje med komercialnim in opozarjajočim že preveč zabrisane, da bi dovolj hitro ločili med njimi. Še posebaj, če se bodo tudi družbeni problemi začeli izpostavljati v enakovredni meri prodajnim kampanjam.
Glede Benettona in Diesla je bilo povedanega že dovolj, zato se pri njiju ne bi predolgo ustavljal. Lahko rečem le, da se tudi jaz strinjam z Janezom, kar se tiče uporabe družbeno spornih tem za namene oglaševanja. Četudi nam Toscani zatrjuje, da je želel opazovalca prisiliti k razmišljanju, je že v štartu jasno, da gre le za shock value in da tovrstni oglasi ne bodo nikogar prisilili k razmišljanju, če ljudje sami niso angažirani. Vse ostale pa oglas preprosto odvrne, šokira, nekatere celo žali. Je pa Toscani dosegel Benettonov pravi namen - da se o oglasih govori in da se ljudi opozori na blagovno znamko, pa čeprav preko polemike o primernosti uporabe določenih tem v oglaševanju.
"Izboljšanje pa vidim v tem, da bi državne inštitucije, ki so družbeno odgovorne in imajo družbeno usmerjeno delovanje, v večji meri izkoriščale podajanje informacij na način oglaševanja, saj bi tako zajeli večje število ljudi in pritegnili množice, da se ukvarjajo z družbeno tematiko."
S temle citatom se pa sploh ne strinjam. Množice, ki jih vsak dan bombardirajo oglasi bi težko angažiral isti tip diskurza, ki iz citylightov, jumbo plakatov in TV oglasov agresivno vdira v našo (pod)zavest. Po mojem mnenju bi tak pristop (vsaj v očeh opazovalca) razvrednotil vsako tehtno sporočilo, saj se mi zdi, da so ljudje že tako ali tako precej nezaupljivi do oglaševalskega načina podajanja informacij (občutek, da ti nekdo nekaj "prodaja" - ne nujno izdelek, lahko tudi način razmišljanja!). V času, ko ljudi definirajo blagovne znamke, je včasih edini način, da izraziš svojo individualnost preprosto to, da ne kupiš ničesar! Oglaševanje ne pušča prostora za lastno mnenje ampak stalno sugerira - ko je potreben objektiven pristop (kot npr. pri družbeno relevantnih tematikah) pa je oglaševalski način (vsaj po mojem mnenju) neprimeren, saj lahko banalizira relevantne in pereče tematike. Mislim, da se vsi strinjamo s Kajo, da se družbeno in tržno komuniciranje ne bi smela mešati. Dober primer je globalno segrevanje in podnebne spremembe, ki je sprožilo javno debato ter angažma velikih korporacij, ki so ugotovile, da se morajo tudi same vkrcati na "eko-bio" vlak, pa čeprav le zaradi lastne javne podobe. Ko torej Shell v svojih oglasih v National Geographicu piše o svoji novoodkriti angažiranosti, se relevantna družbena tematika komodificira in postane mehanizem za izboljšanje javne podobe neke korporacije, ki je bila prej znana kot zelo problematična, kar se tiče škodljivega vpliva na okolje. To posledično relativizira celotno problematiko in omaja zaupanje javnosti, ne le do konkretne korporacije (Shell) ampak do vseh, ki se na podoben način javno angažirajo. Je torej ta tematika res relevantna ali gre za prenapihovanje v namen prodaje? Tudi taka vprašanja se lahko porodijo v javnosti, ko se meša družbeno in tržno komuniciranje. Zato menim, da način, ki ga opisuje Vasja, ni primeren za družbeno relevantne teme...
Seveda je jasno, da oglaševanje ne bi smelo zlorabljati spornih tem za vzbujenje pozornosti, vendar...spomnim se, da so ravno v času, ko so se pojavili benettonovi oglasi, na naši gimnaziji v velikem obsegu začeli z delavnicami, debatnimi soočenji in drugimi aktivnostmi na temo smrtne kazni. Škoda le, da nismo nikoli spregovorili o problematiki uporabe te teme v oglasu.
Očitno je, da vse ni črno-belo in da se lahko tudi take neumnosti, kot jih je počel Toscani spreobrnejo v debato.
Post a Comment